پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

اب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

دلایل پوسیدگی دندان
حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده است که چرا ما دچار پوسیدگی دندان می‌شویم. چند عامل در بروز این مشکل نقش دارند:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
اگر بعد از خوردن غذا یا خوراکی‌های ترش و شیرین مسواک نزنیم و از نخ دندان استفاده نکنیم، باقی ماندن مواد غذایی بر روی دندان، بهترین بستر را برای فعالیت و رشد باکتری‌ها فراهم کرده و دندان ما خیلی زود دچار پوسیدگی می‌شود.

مصرف دخانیات
دود سیگار باعث حساس شدن بافت استخوان شده و از طرف دیگر کلسیم موجود در استخوان را به شدت مورد حمله قرار می‌دهد. پس دندان‌های شما خیلی زودتر دچار پوسیدگی خواهند شد.

نداشتن رژیم غذایی مناسب
اگر در غذای شما به صورت هفتگی میزان مصرف کلسیم پایین باشد، بنیه استخوان ضعیف شده و به همین دلیل نه تنها در برابر باکتری‌ها حساس‌تر می‌شود بلکه با کوچکترین فشار، دچار ترک و شکستگی خواهد شد.

افزایش سن
با افزایش سن به دلیل اینکه پوکی استخوان و سست شدن استخوان‌ها شدت می‌گیرد، خطر پوسیدگی دندان نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل با افزایش سن باید بیشتر از قبل به سلامت دندان‌ها اهمیت دهیم.

احتمالاً می دانید که حفره دندان سوراخی در دندان است. اما آیا می دانستید که حفره نتیجه فرآیند پوسیدگی دندان است که در طول زمان اتفاق می افتد؟ آیا می دانستید که می توانید برای جلوگیری از ایجاد حفره، این روند را قطع و حتی معکوس کنید؟

این صفحه وب توضیح می دهد که چگونه فرآیند پوسیدگی دندان شروع می شود و چگونه می توان آن را متوقف کرد یا حتی آن را معکوس کرد تا کودک شما دچار پوسیدگی نشود.

 

داخل دهان ما چیست؟


حق چاپ 2000 BSCS و Videodiscovery. تمامی حقوق محفوظ است. با اجازه استفاده شده
دهان ما پر از باکتری است. صدها نوع مختلف روی دندان ها، لثه ها، زبان و جاهای دیگر در دهان ما زندگی می کنند. برخی از باکتری ها مفید هستند. اما برخی از آنها می توانند مضر باشند مانند آنهایی که در روند پوسیدگی دندان نقش دارند.

پوسیدگی دندان نتیجه عفونت با انواع خاصی از باکتری ها است که از قندهای موجود در غذا برای ساخت اسید استفاده می کنند. با گذشت زمان، این اسیدها می توانند یک حفره در دندان ایجاد کنند.

 

بازگشت به بالاتمام روز در دهان ما چه می گذرد؟

در طول روز، طناب کشی در دهان ما رخ می دهد.

 


 

 

 

 

 

 

 


حق چاپ 2000 BSCS و Videodiscovery. تمامی حقوق محفوظ است. اقتباس شده با اجازه
در یک تیم پلاک های دندانی-چسبنده و بی رنگ از باکتری ها- به اضافه غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی شکر یا نشاسته هستند (مانند شیر، نان، کلوچه ها، آب نبات، نوشابه، آبمیوه و بسیاری دیگر) وجود دارد. هر زمان که چیزی می خوریم یا می نوشیم که حاوی قند یا نشاسته است، باکتری ها از آنها برای تولید اسید استفاده می کنند. این اسیدها شروع به خوردن در سطح خارجی سخت یا مینای دندان می کنند.

در گروه دیگر مواد معدنی موجود در بزاق ما (مانند کلسیم و فسفات) به اضافه فلوراید خمیردندان، آب و منابع دیگر وجود دارد. این تیم با جایگزینی مواد معدنی از دست رفته در طی "حمله اسیدی" به ترمیم مینای دندان کمک می کند.

دندان‌های ما در تمام طول روز این فرآیند طبیعی از دست دادن مواد معدنی و بازیابی مواد معدنی را طی می‌کنند.

 

بازگشت به بالاچگونه یک حفره ایجاد می شود؟


حق چاپ 2000 BSCS و Videodiscovery. تمامی حقوق محفوظ است. با اجازه استفاده شده
هنگامی که دندان به طور مکرر در معرض اسید قرار می گیرد - به عنوان مثال، اگر اغلب می خورید یا می نوشید، به ویژه غذاها یا نوشیدنی های حاوی قند و نشاسته - چرخه های مکرر اسیدپاشی باعث می شود مینای دندان به از دست دادن مواد معدنی ادامه دهد. ممکن است یک لکه سفید در جایی که مواد معدنی از بین رفته اند ظاهر شود. این نشانه پوسیدگی زودرس است.

پوسیدگی دندان را می توان در این مرحله متوقف یا معکوس کرد. مینای دندان با استفاده از مواد معدنی بزاق و فلوراید خمیردندان یا منابع دیگر می تواند خود را ترمیم کند.

اما اگر روند پوسیدگی دندان ادامه یابد، مواد معدنی بیشتری از بین می رود. با گذشت زمان، مینای دندان ضعیف شده و از بین می رود و یک حفره تشکیل می دهد. حفره آسیب دائمی است که دندانپزشک باید با پر کردن آن را ترمیم کند.

 

 

بازگشت به بالاچگونه می توانیم به دندان ها کمک کنیم تا در طناب کشی پیروز شوند و از ایجاد حفره جلوگیری کنیم؟

از فلوراید استفاده کنید

فلوراید یک ماده معدنی است که می تواند از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کند. حتی می تواند پوسیدگی زودرس دندان را معکوس یا متوقف کند.

فلوراید برای محافظت از دندان ها عمل می کند. آی تی . . .

از ریزش مواد معدنی در مینای دندان جلوگیری می کند و مواد معدنی از دست رفته را جایگزین می کند
توانایی باکتری ها در ساخت اسید را کاهش می دهد

حق چاپ 2000 BSCS و Videodiscovery. تمامی حقوق محفوظ است. با اجازه استفاده شده
شما می توانید فلوراید را از طریق:

نوشیدن آب فلورایده از منبع آب محلی ؛ حدود 73 درصد از آمریکایی‌هایی که توسط یک سیستم آبرسانی محلی خدمات ارائه می‌کنند، آب فلوراید دریافت می‌کنند. (اگر آب چاه دارید، به " آب چاه خصوصی و فلوراید " از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری مراجعه کنید.)
مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید
اگر دندانپزشک فکر می کند کودک شما به فلوراید بیشتری نیاز دارد، ممکن است - 

ژل یا وارنیش فلوراید را روی سطوح دندان بمالید
*** فلوراید تجویز کنید
توصیه می شود از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید
درباره آب بطری

اکثر آب های بطری حاوی فلوراید کافی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیستند. اگر کودک شما فقط آب بطری می نوشد، با دندانپزشک یا پزشک در مورد اینکه آیا کودک شما به فلوراید اضافی به شکل ***، لاک یا ژل نیاز دارد یا خیر صحبت کنید.
مراقب باشید که کودک شما چند وقت یکبار غذا می خورد و همچنین آنچه می خورد.

رژیم غذایی کودک شما برای جلوگیری از پوسیدگی مهم است. یاد آوردن . . . هر بار که چیزی می خوریم یا می نوشیم که حاوی قند یا نشاسته است، باکتری های موجود در دهان ما از قند و نشاسته برای تولید اسید استفاده می کنند. این اسیدها شروع به از بین بردن مینای دندان می کنند.

بزاق ما می تواند به مقابله با این حمله اسیدی کمک کند. اما اگر در طول روز به طور مکرر غذا بخوریم - به ویژه غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند و نشاسته - اسیدپاشی‌های مکرر در کشمکش پیروز می‌شوند و باعث از دست دادن مواد معدنی دندان و در نهایت ایجاد حفره می‌شوند.


حق چاپ 2000 BSCS و Videodiscovery. تمامی حقوق محفوظ است. با اجازه استفاده شده
به همین دلیل مهم است که مراقب تعداد دفعات غذا خوردن فرزندانتان و همچنین آنچه می خورند باشید.

نکاتی برای دندان دوستانه:

میان وعده های بین وعده های غذایی را محدود کنید. این امر تعداد حملات اسیدی به دندان ها را کاهش می دهد و به دندان ها فرصتی برای ترمیم می دهد.
آب نبات، کلوچه، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین را برای مناسبت های خاص ذخیره کنید.
آب میوه را محدود کنید. توصیه های روزانه آبمیوه آکادمی اطفال آمریکا را دنبال کنید .
اطمینان حاصل کنید که کودک شما بعد از مسواک زدن قبل از خواب چیزی با شکر نمی خورد یا نمی نوشد. جریان بزاق در هنگام خواب کاهش می یابد. بدون بزاق کافی، دندان ها پس از اسیدپاشی کمتر قادر به ترمیم خود هستند.
مطمئن شوید که فرزندتان مسواک می زند

مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز برای جلوگیری از پوسیدگی مهم است.

هنگام مسواک زدن حتما بر کودکان خردسال نظارت داشته باشید. در اینجا چیزی است که باید بدانید:


حق چاپ 2000 BSCS و Videodiscovery. تمامی حقوق محفوظ است. با اجازه استفاده شده

برای کودکان 3 تا 6 ساله، خمیر دندان را روی برس قرار دهید. فقط به اندازه یک نخود از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. ( در کودکان زیر 2 سال ، متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند که از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک یا دندانپزشک به شما بگوید.)
کودک خود را تشویق کنید تا خمیر دندان را به جای قورت دادن، تف کند. کودکان زیر 6 سال بیشتر خمیردندان روی خود را می بلعند 
فلوروز خفیف
قلم مو. اگر کودکان به طور مرتب مقادیر بالاتر از حد توصیه شده فلوراید را در طول سال‌های رویش دندان مصرف کنند، دندان‌های دائمی آن‌ها ممکن است خطوط سفید یا لکه‌هایی به نام فلوئوروزیس دندانی ایجاد کنند. فلوروز معمولاً خفیف است. در بسیاری از موارد، فقط یک متخصص دندانپزشکی متوجه آن می شود.
اگر کودک شما کمتر از 6 سال دارد، باید به او کمک کنید مسواک بزند. کودکان خردسال نمی توانند به تنهایی دندان های خود را تمیز کنند. سعی کنید ابتدا دندان های کودک خود را مسواک بزنید، سپس اجازه دهید تا دندان های او تمام شود.
در مورد سیلانت ها با دندانپزشک صحبت کنید


حق چاپ 2000 BSCS و Videodiscovery. تمامی حقوق محفوظ است. با اجازه استفاده شده
سیلانت های دندانی راه خوبی برای جلوگیری از ایجاد حفره هستند. سیلانت ها پوشش های پلاستیکی نازکی هستند که روی سطوح جویدنی دندان های عقب یا دندان های آسیاب رنگ می شوند. در اینجا دلیل مفید بودن سیلانت ها است: سطوح جویدنی دندان های عقب ناصاف و ناهموار هستند زیرا دارای حفره ها و شیارهای کوچکی هستند. غذا و باکتری‌ها می‌توانند در حفره‌ها و شیارها گیر کرده و مدت طولانی در آنجا بمانند، زیرا موهای مسواک نمی‌توانند به راحتی آنها را پاک کنند. سیلانت ها این سطوح را می پوشانند و سدی را تشکیل می دهند که از دندان ها محافظت می کند و از گیر افتادن غذا و باکتری در آنجا جلوگیری می کند.

از آنجایی که بیشتر حفره‌ها در کودکان و نوجوانان در دندان‌های آسیاب (دندان‌های عقبی) ایجاد می‌شوند، بهتر است این دندان‌ها به محض ورود آنها مهر و موم شوند:

اولین دندان های آسیاب دائمی به نام "آسیاب های 6 ساله" - بین سنین 5 تا 7 سالگی به وجود می آیند.
دومین دندان آسیاب دائمی - "آسیاب های 12 ساله" - زمانی وارد می شوند که کودک بین 11 تا 14 سال سن دارد.
کودک خود را برای معاینات منظم نزد دندانپزشک ببرید

به طور منظم برای تمیز کردن و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. در طول ویزیت، دندانپزشک یا متخصص بهداشت:

پلاک دندان را بردارید
نقاط پوسیدگی زودرس دندان را بررسی کنید
به شما و فرزندتان نشان دهید که چگونه دندان ها را به طور کامل تمیز کنید
در صورت لزوم از ژل یا لاک فلوراید استفاده کنید
معاینه منظم بعدی خود را برنامه ریزی کنید
 https://maral-clinic.com

https://www.nidcr.nih.gov/health-info/tooth-decay/more-info/tooth-decay-process


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۶:۳۳ توسط:سالمیان موضوع: نظرات (0)