پزشکی و سلامتی پزشکی و سلامتی .

پزشکی و سلامتی

علائم کیست دندان

به جرات می‌توان گفت که یکی از بهترین روش ‌های درمان کیست دندان انجام جراحی و تخلیه کیست است. ولی باید متخصص وضعیت کیست را مورد بررسی قرار دهد. به همین دلیل لازم است عکسبرداری‌هایی از ناحیه دندان و فک انجام گیرد تا میزان وسعت کیست تشخیص داده شود. همچنین براساس شدت التهابی که در ناحیه لثه اتفاق افتاده است، روش درمان متفاوت خواهد بود. در مواردی که کیست بسیار کوچک باشد می‌توان روش‌های دیگر غیر از جراحی را اتخاذ کرد. اما اگر کیست بزرگ شده باشد، بهترین کار این است که شکافی در لثه ایجاد شده و کیست تخلیه گردد. سپس کیست به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا مشخص گردد علت بروز این کیست چیست.

کیست دندان یک حفره بسته است که با مواد نیمه جامد یا مایع پر شده است. کیست‌ها معمولاً در بافت‌های نرم دهان و صورت مانند لثه، لب‌ها و حتی در فضای اطراف دندانی که هنوز از استخوان فک بیرون نیامده است، مستقر می‌شوند. این توده ها معمولاً غیرسرطانی (خوش خیم) هستند، اما می توانند تهاجمی باشند و باعث ایجاد مشکلاتی برای استخوان و بافت های مرزی شوند.

کیست‌های دهانی معمولاً به‌عنوان توده‌های غیر عفونی شروع می‌شوند، اما ماهیت التهابی کیست زمانی شروع می‌شود که پالپ دندان می‌میرد و تورم  بیرون می‌آید . با بزرگ شدن اندازه کیست، فشار شدیدی می تواند به بافت استخوانی دندان در معرض خطر وارد شود. این می تواند ساختار استخوانی دندان را از بین ببرد و متعاقباً آن را به گونه ای به خطر بیاندازد که ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد.

علل کیست دندان

کیست های دندانی معمولاً در نوک ریشه دندان در حال مرگ یا مرده شروع به شکل گیری می کنند، اما راه های زیادی وجود دارد که می توانند ظاهر شوند.

کیست ها می توانند در نتیجه موارد زیر ایجاد شوند:

قرارگیری نامناسب دندان های دائمی
رشد غیر معمول دندان
عوارض درمان ریشه
عارضه اختلال گورلین یا سایر اختلالات ارثی. افراد مبتلا به سندرم سرطان سلول پایه نووید، که به طور مشابه سندرم گورلین-گولتز نامیده می شود، فاقد ژنی هستند که رشد را تحت کنترل درآورد. این سندرم منجر به رشد کراتوسیست‌های ادنتوژنیک متعدد در فک‌ها، سلول‌های سرطانی سلولی متعدد پوست و همچنین ویژگی‌های مختلف دیگر می‌شود.
رشد دندان عقل.
جهش در سلول هایی که در رشد طبیعی دندان نقش دارند.
علائم چیست؟

کیست های دنتیژروس کوچکتر ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند. با این حال، اگر قطر کیست بزرگتر از 2 سانتی متر باشد، ممکن است متوجه شوید:

ورم
حساسیت دندان
جابجایی دندان
اگر به داخل دهان خود نگاه کنید، ممکن است متوجه یک برآمدگی کوچک نیز شوید. اگر کیست باعث جابجایی دندان شود، ممکن است شکاف هایی را نیز ببینید که به آرامی بین دندان های شما ایجاد می شود.

انواع کیست دندان

یکی از مهمترین نکاتی که بیماران دندانپزشکی باید بدانند این است که کیست ها انواع مختلفی دارند. سه نوع، به طور خاص - کیست پری اپیکال، کیست دنتیژروس و کراتوسیست ادنتوژنیک.

در اینجا ویژگی های اصلی آنها است.

کیست پری آپیکال 
این کیست شایع ترین کیست دندان است و نام های زیادی دارد. دندانپزشکان ممکن است از آن به عنوان کیست رادیکولار، کیست پریودنتال آپیکال، کیست انتهای ریشه یا به سادگی کیست دندان یاد کنند.

این کیست در اثر مرگ یا نکروز بافت پالپ داخل دندان ایجاد می شود. مرگ پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی یا آسیب دندان است. هنگامی که نکروز پالپ رخ می دهد، باعث التهاب و ترشح سموم می شود، معمولاً در انتهای نوک ریشه، از این رو به آن "کیست انتهای ریشه" می گویند.

در بیشتر موارد، درمان خیلی پیچیده نیست. برای بهبودی بیمار، دندانپزشک باید از درمان ریشه استفاده کند. اگر این کار جواب نداد، دندانپزشک باید دندان مرده را خارج کند. این تنها راهی است که آنها می توانند به کیست برسند، آن را خارج کنند و ناحیه عفونی را تمیز کنند.

بهترین راه برای اطمینان از عدم بروز مجدد التهاب یا عفونت پر کردن ناحیه با دندان مصنوعی است.

برای جلوگیری از تشکیل مجدد کیست، دندانپزشکان معمولا کانال ریشه رتروگراد را پر می کنند.

کیست دنتیژروس 
لازم به ذکر است که این کیست معمولا در ناحیه دندان عقل پایین یا نیش دائمی بالایی ظاهر می شود. در اطراف تاج یک دندان رشد نکرده تشکیل می شود.

چیزی که در بیشتر موارد باعث ایجاد این کیست می شود، فشاری است که دندان در حال رویش به فولیکول وارد می کند. فشار از جریان طبیعی خون جلوگیری می کند و به همین دلیل ممکن است مایع بین بافت غشای مینا و قسمت تاجی دندان جمع شود. این مایع باعث التهاب و عفونت می شود که نتیجه آن اغلب یک کیست دنتیژروس است.

متاسفانه تنها راه درمان این کیست کشیدن دندان و برداشتن کیست با جراحی است.

ادنتوژنیک کراتوسیستیک 

بیماران به احتمال زیاد متوجه این کیست در ناحیه خلفی فک پایین یا مندیبل می شوند. با وجود اینکه نامی ترسناک دارد، این کیست تقریباً شبیه سایر کیست های دندانی است. با این حال، برای اینکه دندانپزشک مطمئن شود، معمولاً باید بیوپسی، آنالیز میکروسکوپی و رادیوگرافی انجام دهد.

متأسفانه متخصصان نمی توانند علت این کیست را مشخص کنند، اما چندین نظریه وجود دارد که ممکن است منشا کراتوسیست را نشان دهد.

برخی از دندانپزشکان معتقدند کیست در محلی که دندان باید قرار می گرفت ظاهر می شود تا این ناحیه را پر کند. سایر متخصصان فکر می کنند که این کیست در واقع توموری است که از لامینه یک دندان آسیب دیده یا مرده ایجاد می شود.

تنها راه دندانپزشک برای درمان این کیست، برداشتن آن با جراحی است. کیست ممکن است دوباره ظاهر شود و به همین دلیل است که دندانپزشکان معمولاً پس از جراحی درمان را تجویز می کنند.

https://maral-clinic.com

https://www.avfdentalgroup.com/dental-cysts-causes-and-treatment/


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۵۴:۳۰ توسط:سالمیان موضوع: نظرات (0)